Rotsne

Virker deres bestillingsarbejde nu heller ikke?

In Politik on september 22, 2009 at 1:59 pm

Overraskelse

Jeg læser at en kommision har tygget to år på at finde ud af hvad man skal gøre med kriminelle unge.

Jeg troede at jeg havde læst alt hvad denne regering kunne finde på, men jeg skulle blive klogere.

Nogen har løftet pickup’en ud af det spor som konstant afspillede beskeden med “hårdere straf”.

OK. Dansk Folkepart sidder stadig fast, men de er også kun 3 personer i det parti, som må åbne munden, så der er ikke så meget plads til at få ny inspiration på.

Kommisionen råder til mere social indsats og det er fint, men de smyger sig fint rundt om spørgsmålet med hvad der skal ske med den kriminelle lavalder.

Grådighed

Så er det at den gamle TakJam Rotsne måtte afbryde sin fødselsdagsforberedelser til den 1. maj (Jeg køber øl hele året til denne store arbejderdag og jeg kan drikke flere da der efterhånden ikke er ret mange rigtige arbejdere tilbage).

For jeg har “researchet” lige så længe som kommisionen.

Jeg har startet med mig selv. Hvorfor blev jeg ikke kriminel?

Svar: Jeg arbejdede. Jeg havde forældre der sagde at roden til alt ondt var lediggang. For at understrege sandheden i dette argument, så luftede de kolde kontanter foran næsen på mig hvorefter at jeg var solgt til den evige jagt på ussel mammon.

Det er det første som mangler idag; nogle jobs til de unge. Lærer de stoltheden ved egne tjente penge, så falder de til patten og bliver lovlydige skatteborgere, der kan plukkes til det bløder ganske som os andre.

Vi må skabe jobs til de unge. Da man ikke deler aviser ud om eftermiddagen i en tid med Internet skal der andre jobs til. Her må det offentlige træde til og pengene til lønnen udbetaler de allerede. Jeg spørger ud i det fri: Hvorfor skal Børnechecken udbetales uden modydelse for unge over 13 år?

Kunne vi ikke kræve blot en lille modydelse af de unge? Kunne de ikke gå til hånde nogle få timer på et plejehjem og klare kaffebrygningen, borddækningen eller at sætte opvasken i maskinen?

Kunne de ikke gå ned på det nærmeste bibliotek eller pizzapusher hvor at man så i et hjørne kunne indrette en lektiecafe?

Kunne de ikke holde skolernes udendørsareal ren for affald?

Vi taler ikke om mange timer hver måned, men vi forgifter deres tunge med kapitalismens grådighed hvorefter at de nok skal klare resten selv. Skulle der være afkom fra rige familier som kan undvære disse penge, så er der ikke arbejdstvang i Danmark.

I hvertfald finder jeg det bedre at opdrage dagens unge til at knokle for penge fremfor at lære dem at arbejde gratis, som Undervisningsministeren foreslår.

Og til slut er jeg lidt træt af at høre “Vi keder os” som årsag til at andre mennesker skal leve i angst for hvad unge lømler kan finde på.

Tænkeren

I alle mennesker sidder der en hjerne. Hos nogle mennesker har man det indtryk at den er på størrelse med en struds’s hjerne, men nok om det.

Jeg har surfet lidt på nettet. Det viser sig at unges hjerner ikke er færdigbygget. Surprise!

De kan ikke tænke på dagen imorgen. De tænker i her og nu! Surprise!

En gang imellem så laver vi alle noget dumt. Vi er kun mennesker. Det som gør at fejlen ikke sker igen, er at nogle finder modet til at tale åbent om dem.

Så hvad hvis vi sagde til alle unge: “Ja, det var dumt og det koster, men fortæl hvad der gik galt, sig undskyld til dem det gik ud over og få en konsekvens så luften kan blive renset igen og vi alle kan komme videre“.

I Sydafrika kunne man have valgt at henrette sig ud af alle de overgreb som stridens parter begik under apartheid, men det gjorde man ikke.

Man bad om at folk fandt modet til at stille sig frem og fortælle hvad de havde gjort.

Jeg er ganske sikker på at gamle moster Oda på 86 gerne vil vide hvorfor at det netop var hende der skulle have stjålet tasken og ikke moster Henny 5 meter nede af gaden.

Jeg tror et eller andet sted at de unge nok også helst vil stoppes første gang at de laver noget galt og ikke vente til de bliver 15 år og der hænger en regning til dem på flere hundrede tusinde, som de skal leve med resten af livet.

Hvordan at det forum skal se ud ved jeg ikke, men jeg læste på nettet at nogle mener at det er et udsnit af de unge selv som skal udmåle konsekvensen og det er måske ikke så dumt endda.

For hvad er motivet ud over kedsomhed? Jo, det har noget med respekt og identitet at gøre. Hvem skal imponeres? Kammeraterne! Ikke de voksne, ikke byretsdommeren, men kammeraterne! Så uanset hvad samfundets straf bliver så er det kammeraternes dom som tæller.

Hvilke konsekvenser skal der så udmåles? Jo, i dagens aviser snakkes der om tidligere anbringelser på institutioner. Så er der lige den hage ved det at et døgn på en sådan institution kan koste op imod 7.500 kr. For det beløb kan du købe materialer til en hel folkeskoleklasse i Dansk for et år.

Jeg forestiller mig i mit naive, men også simple sind mere enkle konsekvenser. Vi tager fra en ende af:

  1. GPS fodlænke kombineret med zone-forbud hvor at de dårlige kammerater er eller stuearrest efter kl. 18.
  2. Affaldsopsamling omkring skolen eller i nærmeste grønne område.
  3. Reparation af eventuelle ødelagte ting når det kan lade sig gøre i samarbejde med eleverne på nærmeste tekniske skole.
  4. Skriftlige undskyldninger til ofre
  5. Skriftlige opgaver omkring konsekvensen af narko- eller alkohol misbrug når det er relevant samt besøg på et afvænningsted for at måle stemningen.
  6. Weekendophold i et specielt indrettet fængsel med forældrene for at lære noget om danske afsoningsforhold. Da 99% af forældrene går rundt i den vildfarelse at Danske fængsler er hoteller, så lad dem dog prøve det. Så kan det ikke være så slemt for dem og måske kan forældrene ligefrem lære noget.

Men det vigtigste er at vi laver korte og intensive straffe. Vi må glemme alt om at domme til unge kan være betingede eller indeholde prøvetid. Det dur deres hjerne ikke til. De skal have med den kolde bruser med det samme og så få hånden på at tingene er overstået bagefter. Det forstår de unge.

Så hjælp dog idag frem for imorgen.

Jeg har noget familie med sygdom. I Danmark skal man have advokat på for at overleve en sygdom og derfor hjælper jeg i dette tilfælde. Derfor ved jeg at en paragraf 50 undersøgelse tager et års penge at lave hvis alt glider gelinde.

Jeg tænker alt på Rasmus fra Aalborg i dette tilfælde.

Her stod en 12 årig dreng og spurgte pænt om at måtte bo et andet sted end i hjemmet hvor alt flød. Det skete ikke og en mand blev slået så meget i stykker at han blev begravet i en flaske.

Her er kommisionens oplæg ikke meget værd, hvis det ikke bliver fulgt til dørs med nogle alternativer.

I hverfald en folkeskole i hver kommune skal have to kost-afdelinger. En for børn fra 12 år og en for unge over 15 år. I kost-afdelingen skal der tilbydes struktur og konsekvens. Der skal være mad på bordet på klokkeslet, rent tøj og faste sengetider. Der skal falde armbøjninger og englehop, hvis der ryges eller drikkes på grunden. Så skal der ligges en plan så der ud over skoletiden er noget at tage sig til og hver barn skal have en kontaktlærer, der skal være til rådighed når der er brug for at snakke. Dette frirum skal der til, så de unge kan være der imens at socialforvaltningen forsøger at rydde op i hjemmet.

Men der skal også være et alternativ for unge som er på vej ind i banderne. De skal have en fremmedlegion at rejse til, så de kan blive væk fra de typer der presser dem ind i det kriminelle miljø via dummebøder og misforstået brødreånd.

En sådan fremmedlegion har den Amerikanske nationalgarde fundet på. De unge kan rejse til en kaserne og melde sig til at blive “72 Jensen” i 6 måneder. Istedet for lære i våbenbrug er der etableret et samarbejde med en lokal ungdomsskole eller voksenuddannelsescenter, så de unge kan få en slags HF-eksamen (GED). Det er ikke en ferie-lejr som det kendes fra soldaterkammeraterne. Det er faktisk hårdt fordi at instruktørene er nød til at køre til grænsen for at finde ud af hvad de har at gøre godt med. Der er lidt plan B over det.

Når de 6 måneder er gået så venter en personlig mentor på dem i hjembyen, som kan hjælpe dem med at rette ryggen tilstrækkelig og bruge de til nye muskler til at holde dårlige indflydelse borte. Hvem ved? Måske forsvinder narkogælden eller dumme bøderne i løbet af de 6 måneder fordi at kreditoren, som er den lokale dealer eller “Tough guy” får klippet sine fingre af af sine kreditorer, hvorefter at problemet er løst.

Men det korte af det lange er at der skal helt anderledes fart på hvis vi skal hjælpe de unge. Paragraf 50 undersøgelsen er det rene gift!

Generelt

Jeg er positivt overrasket over kommisionens konklusioner. Der er plads til forbedring, men de er på den rigtige vej og de har løftet sig ud over det gamle mantra, som lød på højere straf som løsning på alle problemer.

Godt gået!

Skriv et svar

When far from home

When you are not home, you are not you

Uddannelse til ingenting

om mit liv efter uddannelse og inden jeg forhåbentlig snart kan stoppe med at arbejde igen

Jack1993's Weblog

Just another WordPress.com weblog

Sex and Other Four Letter Words...

Stories and Essays seeking Truth through Controversy

Missing TTI Victims Teens

Victimized Teens missing as result of the Troubled Teens Industry

Henrik Hansen's blog

Henrik Hansen's blog on everything and everybody

Søren Hansens blog

It's my life.

Jens Sørensens blog - tanker fra et eksil

Studerende og bitter i en afkrog fjernt fra civilisationen

Little Wordlings

Poetry, Science and other Wordlings

Ude er godt men hjemme er bedst

En side for dem som overvejer at leve og studere i udlandet

birthe1951

Birthe født i 1951 - om mit liv og mine holdninger

Bentes hjemmeblog's Blog

Lidt om vores families liv

Today a child died

Just another WordPress.com weblog

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

